Cycling thread

I don't get it. Quickstep have 3 riders and none of them are working.
I think the chasing bunch was just too big, with too many really strong sprinters, that no one was going to be giving them a tow to the finish. Smaller bunch with 1 or 2 fast sprinters you might have seen some coordinated work as there's still a chance of getting on the podium. Great win for Bettiol - saw the opportunity and made the move with panache.

Deserved win for Bettiol.

Quite funny though. The race director yesterday said that he had changed the parcour to make sure that only real champions win (tbf if you look at the past years most of the time they do win). Still have a slight preference for the old finish though.

He no longer wanted winners like: Nuyens, Wesemann etc... . So then they asked him if riders like Langeveld and Bettiol had a chance. He said no. Quite a mistake to make. Sagan is disappointing, no longer looks like he's having fun. Mind you, might still win something.

Patrick Lefevere, de manager van de meest succesvolle wielerploeg ter wereld, maakt na elk weekend de balans op. Deze keer blikt hij terug op de Ronde van Vlaanderen.

Ik zal mijn analyse van de Ronde van Vlaanderen diplomatisch beginnen. Voor mij was het een heel vreemde, heel defensieve koers. Natuurlijk speelde het weer daarin een rol, maar het peloton heeft ook heel lang gewacht om koers te maken. De Ronde was zo precies het tegenbeeld van Gent-Wevelgem van een week geleden.

Aan ons heeft het niet gelegen. Wij hebben van bij het begin Tim Declercq en Iljo Keisse opgeofferd. Kasper Asgreen heeft ongeveer de helft van de koers op kop gereden. En als ik nu mijn diplomatie overboord gooi: daarnaast heb ik heel veel laffe favorieten gezien. Dat is cru gesteld, maar voor mij was het zo.
Ik zal niet te veel namen noemen, maar ik heb het dus zeker niet over Mathieu van der Poel. Ongelofelijk dat hij er nog bij is na die val. Om dan ook nog vierde te worden: chapeau. Een normale coureur kan dat niet.

Over Greg Van Avermaet heb ik het ook niet: die heeft geregeld geprobeerd het ritme erin te krijgen. Daarnaast heb ik gezien dat Peter Sagan pas na 230 kilometer voor het eerst op de pedalen heeft geduwd. Maar voor hem geldt wat misschien voor veel andere favorieten ook zal gelden: is dat van niet willen of van niet kunnen?

Lefevere gooit diplomatie overboord na Ronde: “Ik heb veel laffe favorieten gezien”

Foto: Photo News

Vier kopmannen?

Wij hadden bij Deceuninck-Quick Step zogezegd vier kopmannen in koers, maar dat is nooit het geval geweest. Gilbert was nooit in koers. We hoopten dat zijn maag- en darmproblemen voorbij zouden zijn, maar hij heeft de rekening gepresenteerd gekregen. De Ronde vergeeft niet, zelfs niet als je maar een paar procenten minder bent.

Hetzelfde geldt voor Stybar, de kamergenoot van Gilbert. Die twee moeten elkaar hebben aangestoken. De black-out van Stibi op de Hotond was niet normaal. Ook bij hem zat de ziekte dieper dan gedacht.

Als de helft van de kopmannen wegvalt, is het een succes om toch nog tweede te finishen. Kasper Asgreen zal de buitenwereld hebben verbaasd, maar dat komt omdat de buitenwereld kort van geheugen is. Wie zijn de favorieten op het voorbije WK in Innsbrück diep in de finale moeten gaan halen? Juist, ook onze Deen. In de ploegentijdrit in de Tirreno was hij ook al zo sterk. De afspraak was dat iedereen beurtjes zou doen van vijftien seconden. Op het eind deed Asgreen vijfenveertig seconden en de rest zat te sterven in het wiel.

Het verhaal van Kasper is heel mooi: vorig jaar in maart was hij niet eens prof. We hebben hem in april in de ploeg gepakt omdat we met Petr Vakoc, Laurens De Plus en Dries Devenyns drie langdurig geblesseerde renners tegelijk hadden. Al zeg ik het zelf: daar hebben we opnieuw de juiste man gepakt.
Een veelwinnaar gaan we van Kasper niet maken, maar hij kan gewoon blijven rijden. Daar kan je ook een heel eind mee komen. Volgende week bijvoorbeeld, in Parijs-Roubaix.

Lefevre: In short both Gilbert and Stybar are ill (room-mates). Asgreen will not become someone who will win a lot of races but he can ride really fast for very long periods of time and that's very helpful; only a pro since March last year. A lot of cowardly favourites; apart from GVA and Mathieu.

Yes still more lucky than Benoot though. Was chasing with WvA and he got scooped up by a motor bike/car. And now he's out. Kristoff is never good here; says he doesn't enjoy the race and is rarely good. Bit weird if you have a morphology like him.

Bit of a weird tactic of Jumbo though. Nobody waits for him. Then the team car takes out Benoot who was helping him getting back after suffering yet another puncture.

Welcome

Join Grand Old Team to get involved in the Everton discussion. Signing up is quick, easy, and completely free.

Shop

Back